Skargi i wnioski

Jeżeli uważasz, że zostałeś niewłaściwe potraktowany w placówce, która świadczy usługi w ramach umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia, możesz złożyć skargę/wniosek (osobiście lub pisemnie). Zawsze możesz także żądać pisemnego potwierdzenia przyjęcia skargi/wniosku.

WAŻNE! SKARGA/WNIOSEK, KTÓRA NIE ZAWIERA IMIENIA I NAZWISKA ORAZ ADRESU OSOBY, KTÓRA JĄ WNIOSŁA, NIE ZOSTANIE ROZPATRZONA.

Odpowiedź powinieneś otrzymać w ciągu 30 dni od daty wpływu skargi/wniosku do Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Łukowie. Może się jednak zdarzyć, że wystąpią okoliczności, które to uniemożliwiają. Powinieneś wtedy otrzymać informację o nowym terminie jej rozpatrzenia.

1. Przygotuj skargę lub wniosek.
Pismo powinno zawierać następujące informacje:

  • dane skarżącego/wnioskującego (imię, nazwisko, adres);
  • dane świadczeniodawcy, którego skarga/wniosek dotyczy;
  • precyzyjny opis zdarzenia;
  • w przypadku składania skargi/wniosku w imieniu osoby trzeciej konieczne jest dołączenie pisemnego upoważnienia.  

2. Złóż skargę lub wniosek.
Złóż skargę/wniosek w  Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej w  Łukowie. Możesz to zrobić na kilka sposobów:

  • bezpośrednio w siedzibie SPZOZ w Łukowie, u Pełnomocnika ds. Praw Pacjenta, od poniedziałku do piątku, w godzinach 8.00-14.00, budynek Administracji – pokój 21 lub 22, nr telefonu  25 798 20 00 do 09, wew. 274;
  • bezpośrednio u pracowników Szpitala (Ordynatorzy/Lekarze Kierujący Oddziałem, Pielęgniarki/Położne Oddziałowe, Kierownicy, Koordynatorzy) – codziennie w godzinach pracy;
  • wysłać pocztą na adres siedziby Zakładu (ul. Doktora Andrzeja Rogalińskiego 3, 21 – 400 Łuków);
  • przesłać skargę na adres e-mail: spzoz@spzoz.lukow.pl.

W przypadku zgłoszenia skargi lub wniosku za pomocą poczty elektronicznej, które nie zostały opatrzone podpisem elektronicznym lub nie zawierają imienia, nazwiska (nazwy) i adresu wnoszącego, Pełnomocnik ds. Pacjenta za pomocą poczty elektronicznej występuje odpowiednio do skarżącego lub wnioskodawcy o uzupełnienie złożonej skargi lub wniosku o te dane, w terminie 7 dni. Termin do załatwienia skargi lub wniosku biegnie od dnia wpływu tego uzupełnienia do SPZOZ w Łukowie.

3. Czekaj na informację.
Czekaj na pisemną informację o sposobie rozpatrzenia skargi/wniosku. Każda skarga/wniosek jest na wstępie analizowana w odniesieniu do obowiązujących przepisów. W przypadku konieczności prowadzenia postępowania wyjaśniającego występujemy do osób, których skarga/wniosek bezpośrednio dotyczy z prośbą o wyjaśnienia.

W przypadku naruszenia praw pacjent lub osoba reprezentująca jego prawa może ponadto:

  • zwrócić się do Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej Izby Lekarskiej bądź Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych, jeżeli naruszenie prawa dotyczyło braku należytej staranności w wykonywanej praktyce medycznej, popełnionych błędów w leczeniu, postępowania sprzecznego z zasadami etyki zawodowej;
  • złożyć skargę do Lubelskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ;
  • skierować skargę do Rzecznika Praw Pacjenta;
  • złożyć skargę do Rzecznika Praw Obywatelskich/Rzecznika Praw Dziecka;
  • skierować sprawę do sądu powszechnego, jeżeli w wyniku działania lub zaniechania działania osoby wykonującej zawód medyczny lub podmiotu leczniczego, wyrządzono pacjentowi szkodę lub naruszono jego dobra osobiste, w rozumieniu kodeksu cywilnego.
image_pdfimage_print
Przejdź do treści