- Teleporada jest świadczeniem zdrowotnym udzielanym w formie porady telefonicznej.
- Osobą udzielającą teleporady jest lekarz, pielęgniarka lub położna, stosownie do swoich uprawnień i zakresu świadczonych usług.
- Teleporada jest realizowana w przypadku, gdy pacjent wyrazi na nią zgodę podczas ustalania terminu kolejnej wizyty.
- Pracownik odpowiedzialny za rejestrację informuje pacjenta na jakich zasadach odbywać się będzie teleporada oraz podaje datę i godzinę teleporady.
- W ustalonym terminie osoba udzielająca świadczeń zdrowotnych kontaktuje się z pacjentem na wskazany przez pacjenta numer telefonu.
- Potwierdzenie tożsamości pacjenta odbywa się na podstawie danych, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz danych zawartych w dokumentacji medycznej.
- Personel Poradni w celu wykonania porady telefonicznej zobowiązany jest do podjęcia co najmniej trzykrotnej próby kontaktu z pacjentem, w odstępie nie krótszym niż 5 minut. W sytuacji braku kontaktu teleporada jest anulowana, a pacjent zobowiązany jest do ponownego kontaktu z Rejestracją i ustalenia nowego terminu.
- W przypadku wystąpienia okoliczności niezależnych od Świadczeniodawcy, takich jak awaria urządzeń, systemów komunikacji lub brak dostępności lekarza, niezwłocznie ustalany jest nowy termin teleporady.
- Podczas teleporady osoba jej udzielająca zbiera wywiad, dokonuje oceny stanu zdrowia pacjenta, ustala czy teleporada jest wystarczająca do aktualnego problemu zdrowotnego, w razie potrzeby wystawia e-receptę, e-skierowanie, e-zwolnienie, e-zlecenie na wyroby medyczne, a także wystawia dokumenty w formie papierowej do odbioru osobistego w Przychodni Specjalistycznej (m.in. skierowania na badania diagnostyczne i laboratoryjne). Pacjent informowany jest ponadto o sposobie realizacji wyżej wymienionych dokumentów elektronicznych oraz o możliwości założenia Internetowego Konta Pacjenta (IKP).
- W sytuacji, gdy ze względu na stan zdrowia pacjenta świadczenie zdrowotne nie jest możliwe do zrealizowania w formie teleporady, osoba udzielająca świadczeń w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym ustala wizytę w bezpośrednim kontakcie z pacjentem (wizytę stacjonarną).
- Pacjent ma prawo do zgłoszenia w trakcie teleporady woli osobistego kontaktu z właściwym personelem medycznym.
- Teleporady realizowane są w warunkach gwarantujących poufność oraz zapewnienie braku dostępu osób nieuprawnionych do informacji przekazywanych w związku z udzieleniem porady.
- Świadczenia zdrowotne zrealizowane w ramach teleporady odnotowywane są w dokumentacji medycznej.
- Świadczenia w bezpośrednim kontakcie z pacjentem udzielane są:
– w przypadku, gdy pacjent albo jego opiekun ustawowy nie wyraził zgody na realizację świadczenia w formie teleporady, z wyłączeniem sytuacji, gdy personel medyczny może bez dokonania badania pacjenta wydać zaświadczenie, wystawić receptę niezbędną do kontynuacji leczenia oraz zlecenie na zaopatrzenie w wyroby medyczne jako kontynuację zaopatrzenia w wyroby, jeżeli jest to uzasadnione stanem zdrowia pacjenta odzwierciedlonym w dokumentacji medycznej;
– podczas pierwszej porady w przypadku pacjentów rozpoczynających leczenie w danym podmiocie albo objętych opieką w danym podmiocie, ale zgłaszających nowy problem zdrowotny;
– w związku z chorobą przewlekłą, w przebiegu której doszło do pogorszenia lub zmiany objawów,
– w związku z podejrzeniem, zdiagnozowaniem i leczeniem choroby nowotworowej;
– dzieciom do 6. roku życia poza poradami kontrolnymi w trakcie leczenia ustalonego w wyniku osobistego badania pacjenta, których udzielenie jest możliwe bez badania fizykalnego. - Zdalna porada odbywa się nadal w przypadku, gdy u pacjenta zachodzi podejrzenie, że jest on zakażony wirusem SARS-CoV-2.
- Wizyty osobiste realizowane są z zastosowaniem środków bezpieczeństwa, związanych z ryzykiem zakażenia SARS CoV-2 i zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie wytycznymi.
Szczegółowe informacje dotyczące Internetowego Konta Pacjenta oraz realizacji e-skierowania, e-recepty i e-zlecenia na wyroby medyczne znajdą Państwo na naszej stronie internetowej, w zakładce e-Zdrowie.